5 fordeler med keramisk coating

Det finnes nå et hav av forskjellige coatinger og lakkforseglinger. Noen lover x antall års beskyttelse og ripefri bil som omtrent ikke blir skitten. Dette er nok ikke helt er tilfelle, men at en god keramisk forsegling har flere store fordeler, det kan vi ihvertfall fastslå med sikkerhet. 

 

  1. Beskytter lakken

    En keramisk forsegling binder seg til lakkoverflaten og danner en transparent barriere på lakken. Denne barrieren gir deg beskyttelse mot Uv-stråler og en rekke andre ytre påvirkninger, som eksempelvis fugleskitt, insekter og mye av skitten som finnes langs veien. Det at det også er en hinne mellom lakk og skitt som blir liggende gjør også bilen mer motstandsyktig mot rust og korrosjonskader. Til en viss grad gir det også beskyttelse mot riper i lakken. Mindre riper vil da oppstå i coatingen istedet for lakken, men det betyr ikke at bilen blir ripesikker. Da trengs PPF, eller folie. 

  2. Skitten fester seg ikke. 

    Joda, bilen blir fortsatt skitten, men sammenlignet med en ubeskyttet bil, kan vi nesten tørre å påstå det. Dette har sammenheng med de hydrofobiske egenskapene forseglingen har og det gjør at vann, væsker, og skitt ikke helt klarer å binde eller feste seg til lakken. Dette gjør at en forseglet bil er veldig mye enklere å vaske og samtidig holde den ren.  

  3. Lakken blir blank og shiny.

    Vi er nok alle enige i at en ren og BLANK bil ser best ut. Med keramisk forsegling vil lakken skinne på en helt annen måte ennen ubehandlet bil. Den vil riktignok ikke få samme glødsom en bil behandlet med voks, menjaggu blir bilen blank.                                 


  4. Lang holdbarhet.

    Som nevnt over, så vil du kunne oppleve å få en blankere bil og mere glød med voks, men der en voks ofte må gi tapt etter alt i fra nesten noen dager, til noen måneder kan en god forsegling holde i opptil 3-4 år avhengig av dens egenskaper. Riktignok vil den gradvis slites ned, men med riktig vedlikehold og vask vil dette i mange tilfeller være helt realistisk. 

  5. Enklere vaskehverdag

    Ikke bare blir vaskehverdagen enklere fordi møkk og smuss ikke fester seg like godt, men du slipper også å tenke like mye på at vaskekjemien ødelegger beskyttelsen din, da det skal veldig mye til å løse opp fremfor voks og quick detailere. Man slipper også å tenke på å ta frem voksen eller quick detaileren etter vask, da det ikke vil være behov for dette. Det finnes riktignok noen boostere man kan bruke på forseglet bil, for å fremme den hydrofobiske effekten, dersom man merker at denne avtar etter tid. 

 Før du setter i gang med coating har vi noen anbefalinger til deg. 

  • Det første du burde gjøre er å ta en skikkelig vask før polering av bilen. Her er det viktig å polere bort alt av riper og få frem så mye glans som mulig. Det er ingen god idé å forsegle ripene, da vil jobben med å polere og få bort ripene bli mye vanskeligere i etterkant. Stå helst inne, og ha god belysning når du gjør dette. Husk Wipedown!
  • Stå i egnet lokale og aller helst oppvarmet, for coating endrer egenskaper ved forskjellige temperaturer. Et varmt lokale med godt lys, gir deg de beste forutsetningene for et godt resultat. Ha gjerne et inspeksjonslys under arbeidet, slik at du er sikker på at du får buffet bort alt produkt. En slik lampe er også gull verdt for å kontrollere resultatet under og etter poleringen. 

  • Følg anvisningen på produktet. Dette er veldiug viktig å følge ventetiden etter legging. Pass på å ikke legg coating på for mange paneler i begynnelsen. Ta et og et enkelt panel, om du ikke er godt erfaren. 

  • Bruk egnet verneutstyr. Dette er ikke noe å spøke med. Spesielt om du står i et lokale uten ventilasjon, da fordamping fra coating er noe man helst ikke vil ha i lungene. Derfor er det viktig med riktig åndedrettsvern som er beregnet for formålet. Og som alltid er det veldig viktig å bruke nitrilhansker.