Fjerner salt og forbedrer sikten.

 

Nå som vinteren er her, kommer også saltbilen på veien for at vi skal ha trygge veier å kjøre på, men det har også sine baksider. Vi skal ikke gå inn på miljøaspektet, men vi som ferdes på disse saltede veiene vet at saltingen gir uheldige konsekvenser for bilen vår. Saltet angriper nemlig stålet, og aksellerer korrosjon og rust. Spesielt bremser og understellet er veldig utsatt, men også andre områder på bilen.

Spesielt utsatt er man om man parkerer bilen i en oppvarmet garasje, etter å ha kjørt på saltede veier. Dette er fordi korrosjonen øker betraktlig i takt med at luftfuktighet og temperaturen øker.

Hvordan skal man unngå dette?

Det er her Dsalt kommer inn i bildet. Dsalt er et vannbasert produkt som løser opp bindingen til saltet slik at det umiddelbart løsner fra overflaten. Fordelen med Dsalt er at den kan brukes på absolutt alle overflater, og den skader heller ikke beskyttelsen på bilen, men legger istedet igjen korrosjonshemmende beskyttelse.  Bruksområdene er store. På bilen kan den brukes på lakk, glass, felger, bremser, ved motorvask, ved undervask og i alle kanaler, kriker og kroker det kan samles salt. Bruk den også på tilhengere, lastebilen osv. 

Dsalt kan du bruke med en pumpekanne eller med vår mixer med gardenakobling. Dsalt og vår underspyler er også en veldig god kombinasjon. 

Ellers er det noen andre gode tips for å unngå rust og korrosjon. 

  • Vask bilen nøye og ofte. Det er ikke nok med å skylle av bilen en gang i mnd. Vi anbefaler så ofte som en gang i uken, dersom du bruker bilen daglig på saltede veier. Har du ikke mulighet til å vaske hjemme i vinter, anbefaler vi selvvask, og helst med mulighet for underspyling. Avslutt med Dsalt. 
  • Poler bilen før og etter vinteren og gi den en god beskyttelse. Har du ikke coating på bilen kan du bruke en voks eller quickdetailer som du oprettholder igjennom sesongen. Da fester ikke møkk, skitt og veisalt seg like lett på lakken. 
  • Vær nøye med bremsene. skyll og vask godt her. Etter en kjøretur er det bedre å parkere med varme og tørre bremser. Dette får du til ved å gjennomføre en god oppbremsing før du parkere. Obs, se alltid ann forholdene. 
  • Parker helst bilen i en carport, utendørs, eller om du skal ha den i en oppvarmet garasje anbefaler vi god ventilasjon og eventuelt en avfukter. 

Vi har selv testet ut Dsalt gjennom et par år nå.  Vi har brukt det på båten, i kjølevannsystemet og nå har vi fått testet det på bilen også. Og vi kan fastslå at Dsalt fungerer.